Regulamin Organizacyjny Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Garwolinie
Regulamin organizacyjny
Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Garwolinie
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§1
Regulamin organizacyjny Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Garwolinie zwany dalej Regulaminem określa:
- zadania realizowane przez Ośrodek,
-
zasady kierowania jednostką,
- organizację wewnętrzną,
- zadania samodzielnych stanowisk,
- zasady funkcjonowania Ośrodka,
- zasady podpisywania pism i dokumentów,
- zasady udzielania upoważnień i pełnomocnictw.
§2
- Ośrodek jest budżetową jednostką organizacyjną gminy utworzoną w celu realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej.
-
Ośrodek realizuje zadania własne gminy, w tym zadania o charakterze obowiązkowym zgodnie z ustaleniami Rady Miasta, zadania zlecone gminie przez administrację rządową zgodnie z obowiązującymi w tej mierze przepisami prawa oraz inne zadania określone w Statucie Ośrodka i aktach prawa miejscowego.
-
Zadania określone w ust. 1 i 2 realizują pracownicy ośrodka w ramach czynności przypisanych im zakresów czynności.
-
Obszarem działania Ośrodka jest miasto Garwolin.
§3
- Podstawowym zadaniem Ośrodka jest świadczenie wszechstronnej pomocy społecznej osobom i rodzinom w celu przezwyciężenia trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać wykorzystując własne środki i uprawnienia.
-
Celem działalności Ośrodka jest zaspokajanie niezbędnych potrzeb życiowych mieszkańców miasta i osób przebywających na jego terenie, umożliwienie im bytowania w warunkach odpowiadających godności człowieka. Ośrodek winien przeciwdziałać powstawaniu i rozwijaniu się procesów marginalizacji społecznej oraz w miarę możliwości doprowadzać do życiowego usamodzielnienia osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem.
§4
Ośrodek jest pracodawcą w rozumieniu przepisów prawa pracy.
Rozdział II
Zasady kierowania Ośrodkiem
§5
- Ośrodkiem kieruje Kierownik.
- Kierownika powołuje i odwołuje Burmistrz.
-
Kierownik wykonuje czynności pracodawcy w stosunku do osób zatrudnionych w Ośrodku.
-
Kierownik kieruje Ośrodkiem poprzez wydawanie zarządzeń, instrukcji, pism okólnych, regulaminów poleceń służbowych, decyzji oraz innych o podobnym charakterze.
§6
- Kierownik posiada uprawnienia do wydawania decyzji administracyjnych w zakresie udzielania świadczeń z pomocy społecznej.
-
Kierownik składa Radzie Miasta coroczne sprawozdanie z działalności Ośrodka oraz przedstawia potrzeby w tym zakresie.
§7
Do zadań i kompetencji Kierownika należy w szczególności:
- zapewnienie sprawnego funkcjonowania pracy Ośrodka,
-
organizacja pracy Ośrodka, ustalenie podziału obowiązków między pracowników, koordynowanie i nadzorowanie ich pracy,
- dbałość o dobór kadry i podnoszenie kwalifikacji pracowników,
- kierowanie bieżącymi sprawami Ośrodka,
- nadzór nad prawidłowym wykonywaniem obowiązków pracowniczych,
- reprezentowanie Ośrodka na zewnątrz,
-
zarządzanie mieniem wydzielonym i przekazanym przez Gminę,
-
składanie w ramach zwykłego zarządu oświadczeń woli oraz dokonywanie czynności prawnych związanych z funkcjonowaniem Ośrodka mających na celu realizację zapisów ustawowych i zadań statutowych wobec wszystkich organów, instytucji, przedsiębiorstw, banków organizacji pozarządowych, osób prawnych i fizycznych,
- dysponowanie i nadzorowanie środkami finansowymi określonymi w planie finansowym,
-
udzielanie upoważnień do zastępstw w zakresie wykonywania wybranych czynności służbowych,
- przygotowywanie projektów uchwał dotyczących działalności Ośrodka,
-
sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem zapisów Statutu Ośrodka, Regulaminu Organizacyjnego, Regulaminu Pracy i innych aktów obowiązujących w Ośrodku,
-
rozeznawanie i sporządzanie bilansu potrzeb mieszkańców Gminy w zakresie pomocy społecznej,
-
informowanie Burmistrza o zagrożeniach problemami społecznymi występującymi w Gminie,
-
opracowywanie programów w zakresie rozwiązywania problemów społecznych w Gminie,
-
wydawanie decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu pomocy społecznej (dot. zadań własnych, zleconych i świadczeń rodzinnych) zgodnie z upoważnieniem Burmistrza,
- przyjmowanie klientów Ośrodka w sprawach skarg i wniosków,
-
rozpatrywanie odwołań od kar porządkowych,
Rozdział III
Organizacja wewnętrzna Ośrodka
§8
- W skład Ośrodka wchodzą następujące samodzielne stanowiska:
a) Główny Księgowy;
b) Stanowiska d/s pomocy środowiskowej – pracownicy socjalni;
c) Stanowiska d/s świadczeń rodzinnych i alimentacyjnych;
d) Stanowisko d/s obsługi systemu informatycznego i obsługi klienta;
e) Stanowiska opiekunki domowej;
f) Stanowisko d/s kadr i kasjer; -
Samodzielne stanowiska pracy mogą być tworzone i reorganizowane w zależności od potrzeb Ośrodka, w celu realizacji nałożonych prawem zadań.
Rozdział IV
Zadania i kompetencje samodzielnych stanowisk
§9
Do zakresu zadań Głównego Księgowego należy:
- Sporządzanie planów finansowych Ośrodka.
-
Prowadzenie gospodarki finansowo-księgowej Ośrodka zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
-
Prowadzenie operacji związanych z wykonywaniem budżetu MOPS zgodnie z zasadami rachunkowości i finansów publicznych.
-
Prowadzenie dokumentacji związanej z ZUS w zakresie pracowników Ośrodka (ubezpieczenia społeczne i zdrowotne).
- Prowadzenie spraw z zakresu rozliczeń podatkowych.
- Prowadzenie spraw związanych z wypłatą wynagrodzeń pracowników.
-
Prowadzenie ksiąg inwentarzowych i przeprowadzanie spisów z natury środków trwałych i nietrwałych Ośrodka.
-
Sporządzanie sprawozdań finansowych zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym w formie elektronicznej.
-
Opracowywanie harmonogramu wydatków i dochodów budżetowych oraz ich aktualizacja.
-
Przestrzeganie w procesie przetwarzania danych osobowych przepisów ustawy o ochronie danych osobowych.
§10
W zakresie pomocy środowiskowej – pracowników socjalnych znajdują się:
- praca socjalna,
-
dokonywanie analizy i oceny zjawisk, które powodują zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej oraz kwalifikowanie do uzyskania tych świadczeń,
-
udzielanie informacji, wskazówek i pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osobom, które dzięki tej pomocy będą zdolne samodzielnie rozwiązywać problemy, skuteczne posługiwanie się przepisami prawa w realizacji tych zadań,
-
opracowywanie planów zaspokajania indywidualnych potrzeb podopiecznych,
-
pomoc w uzyskaniu dla osób będących w trudnej sytuacji życiowej poradnictwa dotyczącego możliwości rozwiązywania problemów i udzielania pomocy przez właściwe instytucje i organizacje pozarządowe oraz wspieranie w uzyskiwaniu pomocy,
- udzielanie pomocy zgodnie z zasadami etyki zawodowej,
- pobudzanie społecznej aktywności i inspirowanie działań samopomocowych,
-
współpraca i współdziałanie z innymi specjalistami w celu przeciwdziałania i ograniczenia patologii i skutków ubóstwa,
- inicjowanie nowych form pomocy osobom i rodzinom mającym trudną sytuację życiową,
- realizacja programów rządowych,
-
współuczestniczenie w inspirowaniu, opracowywaniu, wdrożeniu oraz rozwijaniu regionalnych i lokalnych programów pomocy społecznej ukierunkowanych na podniesienie jakości życia.
§11
Stanowisko samodzielny referent d/s świadczeń rodzinnych i alimentacyjnych obejmuje następujący zakres zadań:
-
Udzielanie osobom zgłaszającym się pełnej informacji o przysługujących im świadczeniach.
-
Przyjmowanie wniosków wraz z wymaganymi dokumentami do przyznania świadczeń rodzinnych i alimentacyjnych.
- Przygotowywanie decyzji w sprawach świadczeń rodzinnych i alimentacyjnych.
-
Przygotowywanie listy wypłat, przelewów na konto oraz ścisła współpraca w realizacji wypłat z księgowością.
-
Prowadzenie teczek decyzyjnych klientów i rejestrów dotyczących dokumentacji z zakresu świadczeń rodzinnych i alimentacyjnych.
-
Sporządzanie analiz, zapotrzebowań i sprawozdawczości zgodnie z ustawowymi terminami oraz przekazywanie jej jednostce nadrzędnej również w wersji elektronicznej z zastosowaniem systemu informatycznego.
-
Wydawanie zaświadczeń klientom Ośrodka z zakresu świadczeń rodzinnych i alimentacyjnych.
-
Zachowanie w tajemnicy informacji uzyskanych w toku czynności zawodowych, także po ustaniu zatrudnienia.
§12
Samodzielne stanowisko ds. obsługi sieci komputerowej i obsługi klienta obejmuje – nadzór nad sprawnym działaniem sieci komputerowej oraz urządzeń sieciowych, bezpieczeństwem informacji a w szczególności:
-
Wykonywanie zadań administratora systemów informatycznych do obsługi klientów Ośrodka z zakresu pomocy społecznej i świadczeń rodzinnych.
- Organizacja i zapewnienie ciągłości pracy sieci komputerowej oraz urządzeń sieciowych.
-
Nadzór prawidłowości działania, stanu technicznego eksploatacji oraz należytej konserwacji urządzeń komputerowych i oprogramowania.
- Archiwizacja i zabezpieczenie danych.
-
Współpraca z firmą świadczącą usługi w zakresie obsługi systemów informatycznych POMOST , ŚWIADCZENIA RODZINNE i ALIMENTACYJNE.
-
Określanie potrzeb w zakresie utrzymania i rozbudowy sieci komputerowej, czynności związane z zakupem sprzętu, części i oprogramowania.
- Udział w określaniu polityki bezpieczeństwa informacji.
-
Nadzór nad tworzeniem i składowaniem kopii bezpieczeństwa systemów baz danych.
-
Identyfikowanie, analizowanie zagrożeń i ryzyka którym poddane są dane osobowe – monitorowanie systemu bezpieczeństwa.
-
Zgłaszanie zagrożeń i nieprawidłowości w zakresie przetwarzania, zabezpieczenia zbiorów Kierownikowi Ośrodka.
-
Prowadzenie ewidencji klientów Ośrodka.
-
Przygotowywanie decyzji administracyjnych w sprawach świadczeń z pomocy społecznej.
- Ewidencjonowanie świadczeń.
- Przygotowywanie list wypłat i druków przelewów świadczeń z pomocy społecznej.
-
Prowadzenie spraw związanych z ubezpieczeniami społecznymi i zdrowotnymi dla klientów Ośrodka korzystających ze świadczeń rodzinnych i zasiłków stałych.
- Przygotowywanie danych do sprawozdań statystycznych Ośrodka.
- Sporządzanie sprawozdań w formie elektronicznej.
-
Wydawanie zaświadczeń klientom Ośrodka w zakresie świadczeń z pomocy społecznej.
- Dbałość o ochronę danych osobowych.
§13
Stanowiska opiekunek domowych:
- Świadczenie usług w miejscu zamieszkania podopiecznego.
- Zakres usług i ilość świadczonych godzin zgodnie z wydaną decyzją.
-
Wykonywanie czynności pielęgnacyjnych wynikających z stanu zdrowia podopiecznego
a) pomoc w utrzymaniu higieny osobistej - Wykonywanie czynności gospodarczych
a) zakupienie żywności
b) przyrządzanie i podanie posiłku lub nakarmienie w zależności od stanu zdrowia
c) utrzymanie w czystości najbliższego otoczenia podopiecznego
d) dbanie o czystość bielizny podopiecznego (odnoszenie i przynoszenie z pralni) - Wykonywanie czynności opiekuńczych
a) zamawianie wizyt lekarskich i realizacja recept
b) załatwianie innych spraw na życzenie podopiecznego (np. opłacenie świadczeń za czynsz, energię, itp.) - Wykonywanie czynności wspomagających podopiecznego
a) nawiązywanie, podtrzymywanie i rozwijanie kontaktów z rodziną i środowiskiem podopiecznego -
Wykonywanie innych spraw zleconych przez Kierownika Ośrodka.
§14
Do zakresu spraw kadrowych i kasjera należy:
- Bieżąca znajomość przepisów kodeksu pracy.
-
Prowadzenie spraw związanych z zawiązywaniem, trwaniem i rozwiązywaniem stosunku pracy.
- Przechowywanie akt osobowych.
-
Prowadzenie spraw dot. bezpieczeństwa i higieny pracy.
-
Kontrola nad przestrzeganiem porządku i dyscypliny pracy oraz przedstawianie wniosków w tym zakresie.
- Prowadzenie spraw urlopowych oraz związanych z czasową niezdolnością do pracy.
-
Przygotowywanie wniosków emerytalno – rentowych.
-
Wydawanie legitymacji służbowych i ubezpieczeniowych oraz prowadzenie ewidencji w tym zakresie.
-
Prowadzenie spraw związanych ze szkoleniem zawodowym i podnoszeniem kwalifikacji zawodowych przez pracowników.
-
Dokonywanie przelewów z tytułu wynagrodzeń za pracę, umów cywilno prawnych, podatków, składek i innych potrąceń pracowniczych oraz z tytułu świadczeń z pomocy społecznej.
-
Przyjmowanie wpłat i innych należności oraz dokonywanie wypłat w tym: wypłat świadczeń z pomocy społecznej i świadczeń rodzinnych.
-
Pobieranie z banku i odprowadzanie do banku gotówki.
- Ewidencja druków ścisłego zarachowania; przeprowadzanie inwentaryzacji.
- Prowadzenie archiwum Ośrodka.
- Prowadzenie księgi kancelaryjnej, przyjmowanie i obieg korespondencji.
- Prowadzenie spraw związanych z ZFŚS,
-
Dbałośćo zachowanie tajemnicy służbowej i realizacji przepisów ustawy o ochronie danych osobowych.
Rozdział V
Zasady funkcjonowania Ośrodka
§15
- Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Garwolinie funkcjonuje we wszystkie dni robocze miesiąca w godzinach 8.00 – 16.00.
-
Kierownik przyjmuje strony w sprawach skarg i wniosków w środy w godzinach 12.00 – 14.00, a w przypadkach pilnych, bezzwłocznie.
-
Pracownicy socjalni przyjmują codziennie w godzinach 8.00 – 10.00 i 15.00 – 16.00, pozostały czas pracują w środowisku.
§16
- Szczegółowe procedury związane z organizacją funkcjonowania Ośrodka określa Kierownik Ośrodka (Regulamin Organizacyjny, Pracy, premiowania, nagradzania itp.).
- Pracownicy przygotowują i załatwiają sprawy oraz ponoszą odpowiedzialność za:
a) znajomość i przestrzeganie przepisów prawa,
b) przestrzeganie terminów załatwianych spraw,
c) przestrzeganie etyki zawodowej,
d) właściwą obsługę klientów,
e) prawidłowe prowadzenie, ewidencjonowanie i przechowywanie dokumentów,
f) dochowywanie tajemnicy służbowej,
g) ochrona danych osobowych. -
Zasady i tryb postępowania przy załatwianiu spraw w Ośrodku reguluje kodeks postępowania administracyjnego oraz przepisy szczególne dotyczące załatwiania określonych spraw.
§17
- Czynności kancelaryjne, obsługę korespondencji i zasady podpisywania pism wydanych określa instrukcja kancelaryjna.
-
Zarządzenia wewnętrzne, instrukcje, pisma okólne i informacje podawane są do wiadomości pracowników zgodnie z przyjętymi zasadami obiegu korespondencji.
§18
W celu właściwego przekazania klientom informacji o zasadach pracy Ośrodka w jego siedzibie wywiesza się:
-
tablice ogłoszeń zawierające informacje dotyczące czasu pracy Ośrodka, terminach przyjęć interesantów, terminach przyjęć w sprawach skarg i wniosków, ogłoszeń przetargów publicznych oraz innych ważnych dla klientów informacji,
-
tabliczki informacyjne wyszczególniające nazwisko i stanowisko służbowe pracownika oraz podział rejonów opiekuńczych.
Rozdział VI
Zasady podpisywania pism i dokumentów
§19
Do podpisu Kierownika zastrzega się w szczególności:
-
pisma i dokumenty:
a) kierowane do centralnych i wojewódzkich organów administracji, urzędów miast i gmin,
b) kierowane do jednostek samorządu terytorialnego,
c) kierowane do organów kontrolnych,
d) kierowane do organów ścigania, wymiaru sprawiedliwości i służb porządkowych,
e) kierowanie do innych, nie ujętych wyżej, instytucji i organizacji,
f) odpowiedzi na zapytania instytucji i osób fizycznych,
g) związane z wykonywaniem funkcji Kierownika Ośrodka,
h) dokumenty finansowe,
i) plany i sprawozdania z wykonywania wydatków dochodów i dotyczące działalności Ośrodka,
j) wszystkie zastrzeżone do wyłącznej kompetencji Kierownika,
k) decyzje administracyjne postanowienia i zaświadczenia w sprawach indywidualnych z zakresu pomocy społecznej.
§20
Do Głównego Księgowego należy:
-
aprobata dokumentów finansowych, planów i sprawozdań z wykonania wydatków i dochodów finansowych,
- podpisywanie pism i dokumentów w ramach upoważnień udzielonych przez Kierownika.
§21
- Pracownicy opracowujący i aprobujący pisma parafują je sami podpisem a jeśli dokument tego wymaga, stanowisko służbowe pod tekstem, z lewej strony pisma.
-
Pracownicy socjalni podpisują wnioski o udzielenie pomocy, porozumienia zawierane w sprawach indywidualnych w zakresie postępowania administracyjnego o przyznanie świadczeń z pomocy społecznej, notatki służbowe oraz wywiady środowiskowe.
Rozdział VII
Zasady udzielania pełnomocnictw i upoważnień
§22
Upoważnień i pełnomocnictw udziela Kierownik Ośrodka na wniosek pracownika bądź z własnej inicjatywy, w celu załatwienia określonych spraw służbowych.
Rozdział VIII
Postanowienia końcowe
§23
- Wykazy obowiązków i odpowiedzialności poszczególnych pracowników Ośrodka zawierają zakresy czynności tych pracowników.
-
W ramach stanowisk pracy obowiązuje zasada pełnienia zastępstw w przypadku nieobecności pracownika w pracy.
-
Po zmianach personalnych obowiązuje protokolarne przekazywanie dokumentacji wynikającej z zakresów czynności.
-
Sprawy porządkowe i dyscyplinarne pracowników regulują postanowienia Regulaminu Pracy.
§24
Sprawy nieuregulowane w niniejszym Regulaminie, Statucie Ośrodka oraz odrębnych przepisach prawa wyznaczających granice działalności, funkcjonowanie Ośrodka oraz wykonywanie zadań, określa Kierownik w drodze zarządzeń.
§25
Zmiana regulaminu wymaga trybu przewidzianego dla jego nadania.