Regulamin Organizacyjny Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Garwolinie pdf

Regulamin organizacyjny
Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Garwolinie

Rozdział I
Postanowienia ogólne
§1
Regulamin organizacyjny Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Garwolinie zwany dalej Regulaminem określa:
  1. zadania realizowane przez Ośrodek,
  2. zasady kierowania jednostką,
  3. organizację wewnętrzną,
  4. zadania samodzielnych stanowisk,
  5. zasady funkcjonowania Ośrodka,
  6. zasady podpisywania pism i dokumentów,
  7. zasady udzielania upoważnień i pełnomocnictw.
§2
  1. Ośrodek jest budżetową jednostką organizacyjną gminy utworzoną w celu realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej.
  2. Ośrodek realizuje zadania własne gminy, w tym zadania o charakterze obowiązkowym zgodnie z ustaleniami Rady Miasta, zadania zlecone gminie przez administrację rządową zgodnie z obowiązującymi w tej mierze przepisami prawa oraz inne zadania określone w Statucie Ośrodka i aktach prawa miejscowego.
  3. Zadania określone w ust. 1 i 2 realizują pracownicy ośrodka w ramach czynności przypisanych im zakresów czynności.
  4. Obszarem działania Ośrodka jest miasto Garwolin.
§3
  1. Podstawowym zadaniem Ośrodka jest świadczenie wszechstronnej pomocy społecznej osobom i rodzinom w celu przezwyciężenia trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać wykorzystując własne środki i uprawnienia.
  2. Celem działalności Ośrodka jest zaspokajanie niezbędnych potrzeb życiowych mieszkańców miasta i osób przebywających na jego terenie, umożliwienie im bytowania w warunkach odpowiadających godności człowieka. Ośrodek winien przeciwdziałać powstawaniu i rozwijaniu się procesów marginalizacji społecznej oraz w miarę możliwości doprowadzać do życiowego usamodzielnienia osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem.
§4

Ośrodek jest pracodawcą w rozumieniu przepisów prawa pracy.

Rozdział II
Zasady kierowania Ośrodkiem
§5
  1. Ośrodkiem kieruje Kierownik.
  2. Kierownika powołuje i odwołuje Burmistrz.
  3. Kierownik wykonuje czynności pracodawcy w stosunku do osób zatrudnionych w Ośrodku.
  4. Kierownik kieruje Ośrodkiem poprzez wydawanie zarządzeń, instrukcji, pism okólnych, regulaminów poleceń służbowych, decyzji oraz innych o podobnym charakterze.
§6
  1. Kierownik posiada uprawnienia do wydawania decyzji administracyjnych w zakresie udzielania świadczeń z pomocy społecznej.
  2. Kierownik składa Radzie Miasta coroczne sprawozdanie z działalności Ośrodka oraz przedstawia potrzeby w tym zakresie.
§7

Do zadań i kompetencji Kierownika należy w szczególności:

  1. zapewnienie sprawnego funkcjonowania pracy Ośrodka,
  2. organizacja pracy Ośrodka, ustalenie podziału obowiązków między pracowników, koordynowanie i nadzorowanie ich pracy,
  3. dbałość o dobór kadry i podnoszenie kwalifikacji pracowników,
  4. kierowanie bieżącymi sprawami Ośrodka,
  5. nadzór nad prawidłowym wykonywaniem obowiązków pracowniczych,
  6. reprezentowanie Ośrodka na zewnątrz,
  7. zarządzanie mieniem wydzielonym i przekazanym przez Gminę,
  8. składanie w ramach zwykłego zarządu oświadczeń woli oraz dokonywanie czynności prawnych związanych z funkcjonowaniem Ośrodka mających na celu realizację zapisów ustawowych i zadań statutowych wobec wszystkich organów, instytucji, przedsiębiorstw, banków organizacji pozarządowych, osób prawnych i fizycznych,
  9. dysponowanie i nadzorowanie środkami finansowymi określonymi w planie finansowym,
  10. udzielanie upoważnień do zastępstw w zakresie wykonywania wybranych czynności służbowych,
  11. przygotowywanie projektów uchwał dotyczących działalności Ośrodka,
  12. sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem zapisów Statutu Ośrodka, Regulaminu Organizacyjnego, Regulaminu Pracy i innych aktów obowiązujących w Ośrodku,
  13. rozeznawanie i sporządzanie bilansu potrzeb mieszkańców Gminy w zakresie pomocy społecznej,
  14. informowanie Burmistrza o zagrożeniach problemami społecznymi występującymi w Gminie,
  15. opracowywanie programów w zakresie rozwiązywania problemów społecznych w Gminie,
  16. wydawanie decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu pomocy społecznej (dot. zadań własnych, zleconych i świadczeń rodzinnych) zgodnie z upoważnieniem Burmistrza,
  17. przyjmowanie klientów Ośrodka w sprawach skarg i wniosków,
  18. rozpatrywanie odwołań od kar porządkowych,
Rozdział III
Organizacja wewnętrzna Ośrodka
§8
  1. W skład Ośrodka wchodzą następujące samodzielne stanowiska:
    a) Główny Księgowy;
    b) Stanowiska d/s pomocy środowiskowej – pracownicy socjalni;
    c) Stanowiska d/s świadczeń rodzinnych i alimentacyjnych;
    d) Stanowisko d/s obsługi systemu informatycznego i obsługi klienta;
    e) Stanowiska opiekunki domowej;
    f) Stanowisko d/s kadr i kasjer;
  2. Samodzielne stanowiska pracy mogą być tworzone i reorganizowane w zależności od potrzeb Ośrodka, w celu realizacji nałożonych prawem zadań.
Rozdział IV
Zadania i kompetencje samodzielnych stanowisk
§9

Do zakresu zadań Głównego Księgowego należy:

  1. Sporządzanie planów finansowych Ośrodka.
  2. Prowadzenie gospodarki finansowo-księgowej Ośrodka zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
  3. Prowadzenie operacji związanych z wykonywaniem budżetu MOPS zgodnie z zasadami rachunkowości i finansów publicznych.
  4. Prowadzenie dokumentacji związanej z ZUS w zakresie pracowników Ośrodka (ubezpieczenia społeczne i zdrowotne).
  5. Prowadzenie spraw z zakresu rozliczeń podatkowych.
  6. Prowadzenie spraw związanych z wypłatą wynagrodzeń pracowników.
  7. Prowadzenie ksiąg inwentarzowych i przeprowadzanie spisów z natury środków trwałych i nietrwałych Ośrodka.
  8. Sporządzanie sprawozdań finansowych zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym w formie elektronicznej.
  9. Opracowywanie harmonogramu wydatków i dochodów budżetowych oraz ich aktualizacja.
  10. Przestrzeganie w procesie przetwarzania danych osobowych przepisów ustawy o ochronie danych osobowych.
§10
W zakresie pomocy środowiskowej – pracowników socjalnych znajdują się:
  1. praca socjalna,
  2. dokonywanie analizy i oceny zjawisk, które powodują zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej oraz kwalifikowanie do uzyskania tych świadczeń,
  3. udzielanie informacji, wskazówek i pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osobom, które dzięki tej pomocy będą zdolne samodzielnie rozwiązywać problemy, skuteczne posługiwanie się przepisami prawa w realizacji tych zadań,
  4. opracowywanie planów zaspokajania indywidualnych potrzeb podopiecznych,
  5. pomoc w uzyskaniu dla osób będących w trudnej sytuacji życiowej poradnictwa dotyczącego możliwości rozwiązywania problemów i udzielania pomocy przez właściwe instytucje i organizacje pozarządowe oraz wspieranie w uzyskiwaniu pomocy,
  6. udzielanie pomocy zgodnie z zasadami etyki zawodowej,
  7. pobudzanie społecznej aktywności i inspirowanie działań samopomocowych,
  8. współpraca i współdziałanie z innymi specjalistami w celu przeciwdziałania i ograniczenia patologii i skutków ubóstwa,
  9. inicjowanie nowych form pomocy osobom i rodzinom mającym trudną sytuację życiową,
  10. realizacja programów rządowych,
  11. współuczestniczenie w inspirowaniu, opracowywaniu, wdrożeniu oraz rozwijaniu regionalnych i lokalnych programów pomocy społecznej ukierunkowanych na podniesienie jakości życia.
§11
Stanowisko samodzielny referent d/s świadczeń rodzinnych i alimentacyjnych obejmuje następujący zakres zadań:
  1. Udzielanie osobom zgłaszającym się pełnej informacji o przysługujących im świadczeniach.
  2. Przyjmowanie wniosków wraz z wymaganymi dokumentami do przyznania świadczeń rodzinnych i alimentacyjnych.
  3. Przygotowywanie decyzji w sprawach świadczeń rodzinnych i alimentacyjnych.
  4. Przygotowywanie listy wypłat, przelewów na konto oraz ścisła współpraca w realizacji wypłat z księgowością.
  5. Prowadzenie teczek decyzyjnych klientów i rejestrów dotyczących dokumentacji z zakresu świadczeń rodzinnych i alimentacyjnych.
  6. Sporządzanie analiz, zapotrzebowań i sprawozdawczości zgodnie z ustawowymi terminami oraz przekazywanie jej jednostce nadrzędnej również w wersji elektronicznej z zastosowaniem systemu informatycznego.
  7. Wydawanie zaświadczeń klientom Ośrodka z zakresu świadczeń rodzinnych i alimentacyjnych.
  8. Zachowanie w tajemnicy informacji uzyskanych w toku czynności zawodowych, także po ustaniu zatrudnienia.
§12
Samodzielne stanowisko ds. obsługi sieci komputerowej i obsługi klienta obejmuje – nadzór nad sprawnym działaniem sieci komputerowej oraz urządzeń sieciowych, bezpieczeństwem informacji a w szczególności:
  1. Wykonywanie zadań administratora systemów informatycznych do obsługi klientów Ośrodka z zakresu pomocy społecznej i świadczeń rodzinnych.
  2. Organizacja i zapewnienie ciągłości pracy sieci komputerowej oraz urządzeń sieciowych.
  3. Nadzór prawidłowości działania, stanu technicznego eksploatacji oraz należytej konserwacji urządzeń komputerowych i oprogramowania.
  4. Archiwizacja i zabezpieczenie danych.
  5. Współpraca z firmą świadczącą usługi w zakresie obsługi systemów informatycznych POMOST , ŚWIADCZENIA RODZINNE i ALIMENTACYJNE.
  6. Określanie potrzeb w zakresie utrzymania i rozbudowy sieci komputerowej, czynności związane z zakupem sprzętu, części i oprogramowania.
  7. Udział w określaniu polityki bezpieczeństwa informacji.
  8. Nadzór nad tworzeniem i składowaniem kopii bezpieczeństwa systemów baz danych.
  9. Identyfikowanie, analizowanie zagrożeń i ryzyka którym poddane są dane osobowe – monitorowanie systemu bezpieczeństwa.
  10. Zgłaszanie zagrożeń i nieprawidłowości w zakresie przetwarzania, zabezpieczenia zbiorów Kierownikowi Ośrodka.
  11. Prowadzenie ewidencji klientów Ośrodka.
  12. Przygotowywanie decyzji administracyjnych w sprawach świadczeń z pomocy społecznej.
  13. Ewidencjonowanie świadczeń.
  14. Przygotowywanie list wypłat i druków przelewów świadczeń z pomocy społecznej.
  15. Prowadzenie spraw związanych z ubezpieczeniami społecznymi i zdrowotnymi dla klientów Ośrodka korzystających ze świadczeń rodzinnych i zasiłków stałych.
  16. Przygotowywanie danych do sprawozdań statystycznych Ośrodka.
  17. Sporządzanie sprawozdań w formie elektronicznej.
  18. Wydawanie zaświadczeń klientom Ośrodka w zakresie świadczeń z pomocy społecznej.
  19. Dbałość o ochronę danych osobowych.
§13

Stanowiska opiekunek domowych:

  1. Świadczenie usług w miejscu zamieszkania podopiecznego.
  2. Zakres usług i ilość świadczonych godzin zgodnie z wydaną decyzją.
  3. Wykonywanie czynności pielęgnacyjnych wynikających z stanu zdrowia podopiecznego
    a) pomoc w utrzymaniu higieny osobistej
  4. Wykonywanie czynności gospodarczych
    a) zakupienie żywności
    b) przyrządzanie i podanie posiłku lub nakarmienie w zależności od stanu zdrowia
    c) utrzymanie w czystości najbliższego otoczenia podopiecznego
    d) dbanie o czystość bielizny podopiecznego (odnoszenie i przynoszenie z pralni)
  5. Wykonywanie czynności opiekuńczych
    a) zamawianie wizyt lekarskich i realizacja recept
    b) załatwianie innych spraw na życzenie podopiecznego (np. opłacenie świadczeń za czynsz, energię, itp.)
  6. Wykonywanie czynności wspomagających podopiecznego
    a) nawiązywanie, podtrzymywanie i rozwijanie kontaktów z rodziną i środowiskiem podopiecznego
  7. Wykonywanie innych spraw zleconych przez Kierownika Ośrodka.
§14

Do zakresu spraw kadrowych i kasjera należy:

  1. Bieżąca znajomość przepisów kodeksu pracy.
  2. Prowadzenie spraw związanych z zawiązywaniem, trwaniem i rozwiązywaniem stosunku pracy.
  3. Przechowywanie akt osobowych.
  4. Prowadzenie spraw dot. bezpieczeństwa i higieny pracy.
  5. Kontrola nad przestrzeganiem porządku i dyscypliny pracy oraz przedstawianie wniosków w tym zakresie.
  6. Prowadzenie spraw urlopowych oraz związanych z czasową niezdolnością do pracy.
  7. Przygotowywanie wniosków emerytalno – rentowych.
  8. Wydawanie legitymacji służbowych i ubezpieczeniowych oraz prowadzenie ewidencji w tym zakresie.
  9. Prowadzenie spraw związanych ze szkoleniem zawodowym i podnoszeniem kwalifikacji zawodowych przez pracowników.
  10. Dokonywanie przelewów z tytułu wynagrodzeń za pracę, umów cywilno prawnych, podatków, składek i innych potrąceń pracowniczych oraz z tytułu świadczeń z pomocy społecznej.
  11. Przyjmowanie wpłat i innych należności oraz dokonywanie wypłat w tym: wypłat świadczeń z pomocy społecznej i świadczeń rodzinnych.
  12. Pobieranie z banku i odprowadzanie do banku gotówki.
  13. Ewidencja druków ścisłego zarachowania; przeprowadzanie inwentaryzacji.
  14. Prowadzenie archiwum Ośrodka.
  15. Prowadzenie księgi kancelaryjnej, przyjmowanie i obieg korespondencji.
  16. Prowadzenie spraw związanych z ZFŚS,
  17. Dbałośćo zachowanie tajemnicy służbowej i realizacji przepisów ustawy o ochronie danych osobowych.
Rozdział V
Zasady funkcjonowania Ośrodka
§15
  1. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Garwolinie funkcjonuje we wszystkie dni robocze miesiąca w godzinach 8.00 – 16.00.
  2. Kierownik przyjmuje strony w sprawach skarg i wniosków w środy w godzinach 12.00 – 14.00, a w przypadkach pilnych, bezzwłocznie.
  3. Pracownicy socjalni przyjmują codziennie w godzinach 8.00 – 10.00 i 15.00 – 16.00, pozostały czas pracują w środowisku.
§16
  1. Szczegółowe procedury związane z organizacją funkcjonowania Ośrodka określa Kierownik Ośrodka (Regulamin Organizacyjny, Pracy, premiowania, nagradzania itp.).
  2. Pracownicy przygotowują i załatwiają sprawy oraz ponoszą odpowiedzialność za:
    a) znajomość i przestrzeganie przepisów prawa,
    b) przestrzeganie terminów załatwianych spraw,
    c) przestrzeganie etyki zawodowej,
    d) właściwą obsługę klientów,
    e) prawidłowe prowadzenie, ewidencjonowanie i przechowywanie dokumentów,
    f) dochowywanie tajemnicy służbowej,
    g) ochrona danych osobowych.
  3. Zasady i tryb postępowania przy załatwianiu spraw w Ośrodku reguluje kodeks postępowania administracyjnego oraz przepisy szczególne dotyczące załatwiania określonych spraw.
§17
  1. Czynności kancelaryjne, obsługę korespondencji i zasady podpisywania pism wydanych określa instrukcja kancelaryjna.
  2. Zarządzenia wewnętrzne, instrukcje, pisma okólne i informacje podawane są do wiadomości pracowników zgodnie z przyjętymi zasadami obiegu korespondencji.
§18
W celu właściwego przekazania klientom informacji o zasadach pracy Ośrodka w jego siedzibie wywiesza się:
  1. tablice ogłoszeń zawierające informacje dotyczące czasu pracy Ośrodka, terminach przyjęć interesantów, terminach przyjęć w sprawach skarg i wniosków, ogłoszeń przetargów publicznych oraz innych ważnych dla klientów informacji,
  2. tabliczki informacyjne wyszczególniające nazwisko i stanowisko służbowe pracownika oraz podział rejonów opiekuńczych.
Rozdział VI
Zasady podpisywania pism i dokumentów
§19

Do podpisu Kierownika zastrzega się w szczególności:

  1. pisma i dokumenty:
    a) kierowane do centralnych i wojewódzkich organów administracji, urzędów miast i gmin,
    b) kierowane do jednostek samorządu terytorialnego,
    c) kierowane do organów kontrolnych,
    d) kierowane do organów ścigania, wymiaru sprawiedliwości i służb porządkowych,
    e) kierowanie do innych, nie ujętych wyżej, instytucji i organizacji,
    f) odpowiedzi na zapytania instytucji i osób fizycznych,
    g) związane z wykonywaniem funkcji Kierownika Ośrodka,
    h) dokumenty finansowe,
    i) plany i sprawozdania z wykonywania wydatków dochodów i dotyczące działalności Ośrodka,
    j) wszystkie zastrzeżone do wyłącznej kompetencji Kierownika,
    k) decyzje administracyjne postanowienia i zaświadczenia w sprawach indywidualnych z zakresu pomocy społecznej.
§20

Do Głównego Księgowego należy:

  1. aprobata dokumentów finansowych, planów i sprawozdań z wykonania wydatków i dochodów finansowych,
  2. podpisywanie pism i dokumentów w ramach upoważnień udzielonych przez Kierownika.
§21
  1. Pracownicy opracowujący i aprobujący pisma parafują je sami podpisem a jeśli dokument tego wymaga, stanowisko służbowe pod tekstem, z lewej strony pisma.
  2. Pracownicy socjalni podpisują wnioski o udzielenie pomocy, porozumienia zawierane w sprawach indywidualnych w zakresie postępowania administracyjnego o przyznanie świadczeń z pomocy społecznej, notatki służbowe oraz wywiady środowiskowe.
Rozdział VII
Zasady udzielania pełnomocnictw i upoważnień
§22
Upoważnień i pełnomocnictw udziela Kierownik Ośrodka na wniosek pracownika bądź z własnej inicjatywy, w celu załatwienia określonych spraw służbowych.
Rozdział VIII
Postanowienia końcowe
§23
  1. Wykazy obowiązków i odpowiedzialności poszczególnych pracowników Ośrodka zawierają zakresy czynności tych pracowników.
  2. W ramach stanowisk pracy obowiązuje zasada pełnienia zastępstw w przypadku nieobecności pracownika w pracy.
  3. Po zmianach personalnych obowiązuje protokolarne przekazywanie dokumentacji wynikającej z zakresów czynności.
  4. Sprawy porządkowe i dyscyplinarne pracowników regulują postanowienia Regulaminu Pracy.
§24
Sprawy nieuregulowane w niniejszym Regulaminie, Statucie Ośrodka oraz odrębnych przepisach prawa wyznaczających granice działalności, funkcjonowanie Ośrodka oraz wykonywanie zadań, określa Kierownik w drodze zarządzeń.
§25
Zmiana regulaminu wymaga trybu przewidzianego dla jego nadania.